.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
معادله ترس از رياضي حل خواهد شد

يك بانوي رياضيدان مسلمان اهل مالزي با اشاره به ريشه‌هاي اضطراب دانش‌آموزان نسبت به رياضي گفت: "درك نكردن مفاهيم رياضي " عامل اصلي ترس دانش‌آموزان از اين درس است كه براي حل اين مشكل، دو راهكار پيشنهاد مي‌شود.

به گزارش فارس ، از گذشته تاكنون شنيدن نام «رياضي» براي گروه قابل توجهي از دانش‌آموزان با ترس و اضطراب همراه بوده است، به گونه‌اي كه آثار اين ترس در بي‌ميلي دانش‌آموزان نسبت به زنگ رياضي و نيز در نمرات امتحاني اين درس هميشه مشهود بوده است.

اين سؤال هميشه در ذهن معلمان، اوليا و حتي دانش‌آموزاني كه از رياضي ترس دارند، وجود داشته و دارد كه «دليل اين بي‌علاقگي و مشكل هميشگي در يادگيري رياضي چيست؟!»؛ پاسخ‌هاي مختلفي نيز از سوي كارشناسان مسائل آموزشي به اين علامت سؤال داده شده است كه هركدام از آنها نيز در جاي خود قابل تأمل است.

هفته گذشته همايشي با عنوان «نقش درس‌پژوهي در توسعه حرفه‌اي دبيران رياضي» با حضور بيش از 150 نفر از دبيران رياضي منتخب مدارس تهران در محل خانه معلم آموزش و پرورش منطقه 3 تهران برگزار شد؛ در اين نشست تخصصي پروفسور «روحاني احمد ترميزي» دانشمند زن مسلمان و استاد رياضي دانشگاه UMB مالزي به تشريح اين روش و تأثير آن در بهبود آموزش رياضي پرداخت.

در حاشيه برگزاري اين همايش گفت‌و‌گوي كوتاهي با اين رياضيدان مسلمان داشتيم و دلايل ترس دانش‌آموزان از اين درس راهبردي و نيز راه‌ حل اين مشكل را از وي جويا شديم؛ وي سفر به ايران را تجربه بسيار خوبي براي خود خواند و تصريح كرد: «اين نخستين بار است كه به ايران مي‌آيم و متوجه شده‌ام كه مردم ايران بسيار دوست داشتني هستند و همواره به دنبال اين هستند تا اطلاعات علمي خود را با مردمان ساير كشورها به اشتراك گذاشته و تبادل‌نظر كنند و همين ويژگي آنها براي من بسيار جالب است».

***

پروفسور روحاني احمد ترميزي در گفت‌وگو با فارس در رابطه با راه‌هاي توسعه آموزش رياضي در كشورها به ويژه كشورهاي اسلامي گفت: در زمينه آموزش رياضي تمام كشورها بايد بر اين امر تأكيد و نسبت به آن اهتمام داشته باشند تا بهترين «روش‌هاي تدريس» را پيدا كرده و معلمان نيز روش‌هاي تدريس خود را بهبود ببخشند.

اين دانشمند مسلمان تصريح كرد: توسعه آموزش رياضي بايد به دغدغه اصلي كشورها به ويژه معلمان تبديل شود.

وي با اشاره به زمينه‌هاي علمي موجود در ميان مردم ايران گفت: مردم ايران همواره به دنبال آن هستند تا اطلاعات علمي خود را با مردمان ساير كشورها به اشتراك گذاشته و تبادل‌نظر كنند و همين ويژگي آنها براي من بسيار جالب است.

پروفسور روحاني احمد ترميزي درباره ريشه‌هاي ترس از رياضي در ميان دانش‌آموزان خاطرنشان كرد: به طور كلي ترس از رياضي به اين نكته برمي‌گردد كه "آيا دانش‌آموز مفاهيم رياضي را خوب فهميده است يا خير؟ ".

استاد رياضي دانشگاه UMB مالزي با تأكيد بر مسئله «درك مفاهيم رياضي» ادامه داد: واقعيت اين است كه دانش‌آموزاني كه مفاهيم رياضي را خوب نمي‌فهمند، هميشه از رفتن در كلاس رياضي ترس دارند.

* «تبديل كلاس به محيط شاد» و «كاربردي كردن مسائل»؛ 2 راه علاقه‌مندي بچه‌ها به رياضي

وي با اشاره به راه‌هاي علاقمند‌تر شدن دانش‌آموزان نسبت به درس رياضي و رفع اضطراب آنها در اين درس، اظهار داشت: يكي از راه‌هايي كه مي‌توانيم بچه‌ها را نسبت به رياضي علاقمند كنيم، اين است كه كلاس رياضي را به يك محيط شاد و مفرح تبديل كنيم؛ علاوه بر آن، بايد سؤالات كاربردي‌تري را در فضاي كلاس براي بچه‌ها حل كنيم تا انگيزه آنها براي ياد گرفتن مفاهيم رياضي بالاتر برود.

پروفسور روحاني احمد ترميزي خاطرنشان كرد: هرچند ممكن است اين روش زمان زيادي را از معلم بگيرد اما بايد توجه داشته باشيم كه با اين روش تعداد دانش‌آموزاني كه از ياد گرفتن رياضي احساس رضايت مي‌كنند و با خوشحالي از كلاس خارج مي‌شوند، از حالت عادي به مراتب بيشتر مي‌شود‌ چرا كه در روش عادي ممكن است فقط چند دانش‌آموز از ياد گرفتن مفاهيم رياضي احساس رضايت و خشنودي كنند.

اين رياضيدان مسلمان در پايان خاطرنشان كرد: ما در كشور مالزي بسيار علاقمند هستيم تا از نظام آموزشي كشور ايران و جريان «يادگيري و ياددهي» بيشتر مطلع شويم و اميدوارم كه اين دو كشور مسلمان با يكديگر ارتباط خوبي داشته باشند و بتوانند تجربيات علمي خود را با يكديگر به اشتراك بگذارند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.12 seconds.